Lonkerolla Suomi maailmankartalle.

IMG-20150907-WA0015
*pullonkorkin aukeamisääni* ja pieni kallistus pullosta ja kultaisen täyteläinen neste täyttää lasin pohjan kuohkean vaahtokerroksen saattelemana. Nenään kantautuu tuttu aromi niin monesta tilanteesta. Paitsi että, tilanne on aivan eri: olen olutkoulussa Hartwallin pääkonttorissa Helsingin Pitäjänmäessä. Koulutustamme vetää Riikka Kallonen, joka samalla kertoilee meille minkä ruokien kanssa kyseinen olut, Hartwallin Classic 1836 Wheat Ale, sopii erinomaisesti. Edessämme on kaksi muutakin Classic 1836-sarjan olutta, sekä pienet esimerkkiannokset ruoista, joiden kanssa kyseiset oluet sopivat. Ympärillä olevat kanssaekonomit kuuntelevat tarkkaavaisesti Riikan vinkkejä, aivan kuin he kirjoittaisivat mentaalisia muistiinpanoja mielensä sopukoihin olut-tiedoista, joilla myöhemmin loistaa sosiaalisissa tilanteissa. Olut, jos mikä, on sosiaalinen juoma ja kouluttajan mukaan sen sovittaminen erilaisten ruokien kanssa on verrattavissa hyvän valko-tai punaviinin valintaan ruokien kanssa. Seuraavalla kerralla minäkin olen asiantuntevampi olutta tarjoillessani.

blogin toinen kuva
Ennen olutkoulua n. 30 hengen seurueemme on saanut päivitetyn katsauksen Hartwall Oy:n toimintaan ja erilaisiin urapolkuihin. Minulle jää erityisesti mieleen se, että Hartwallin työntekijöiden uran pituus on 12-13 vuotta, mikä on näinä muuttuneina uusina aikoina todella hieno saavutus. Henkilöstön vaihtuvuus on n. 3 %:n luokkaa, joten epäilemättä, tässä pitkät perinteet omaavassa juomatalossa osataan arvostaa työntekijöitä ja toisaalta työntekijät viihtyvät tämän Pohjoismaisen panimojätin palveluksessa. Kuulemme myös kolmen Hartwallin työntekijän tarinat, joiden tyytyväisyys ja onnellisuus työstään paistaa läpi.

Ura- ja yritystarinoiden ohella, saamme kuulla suomalaisille rakkaan Lonkeron kuulumisia. Hartwallin Original Ginistä, tutusta vaaleansinisestä raitapaidasta on alettu leipomaan vientituotetta, jolla valloitetaan maailma. Juuri vastikään, naapurimaan Ruotsin “Alkossa” Systembolagetissa on alettu myymään lonkeroa hyllytuotteena eli suunta maailman valloitukseen on avattu. Lonkeron brändijohtaja kertoo lisäksi, että saa viikoittain kymmeniä tiedusteluja ja pyyntöjä, joissa kysellään maahantuonnin aloittamista maailman eri kolkkiin. Alku maailmanvalloitukselle kuulostaa siis lupaavalle! Ehkäpä Lonkero on yksi asia lisää, josta maailma tulee Suomen vielä tietämään.

Kiitoksia Hartwallille antoisasta yritysekskursiosta ja koulutuksesta!

Paikan päällä oppia vastaanottaneena,

Joona Alestalo, Nuoret Ekonomit

PS. keväällä on luvassa lisää panimoaiheisia tapahtumia, joten kannattaa tarkkailla Hekon-tapahtumakalenteria 😉
PPS. Tiesitkö että Suomessa toimii Suomen Lonkeroyhdistys ry, joka on perustettu 2003?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s