Ready, set, sell!

“Arttu Hujanen on kansainvälisesti orientoitunut myynnin ammattilainen, jolla on taustaa konsultoinnista ja yrittäjyydestä.”

Tässä malliesimerkki itsensä positioimisesta, jota Hujasen johdolla harjoiteltiin Menestystä myyntitaidosta -tapahtumassa marraskuun alussa. Illan aikana tehtiin muitakin käytännönläheisiä harjoituksia, joissa pohdittiin muun muassa myyntitaitojen hyödyntämistä omalla uralla ja yleisemminkin elämässä sekä onnistuneen tapaamisen käsikirjoitusta.

Hujanen kertoi olevansa erittäin onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä ja uskovansa myyntitaidoilla olleen tähän iso vaikutus. Koska me yleisössä istuneetkin halusimme tietysti tulla superonnellisiksi megamyyjiksi, höristimme korviamme ja kirjoitimme muistiinpanoja kynät sauhuten.

Hyvälle myyjälle tuntuu aina löytyvän töitä. Myynti on kuitenkin yksi organisaation vaikeimmista tehtävistä, jossa menestyäkseen pitää aktiivisesti kehittää taitojaan. Treeniä treeniä siis! Myynnistä ja onnistuneista kaupoista voi saada ihan uskomattomia kiksejä, joihin yltääkseen taitoja pitää harjoittaa mahdollisimman pian ja mahdollisimman paljon. Tässä on siis käärittävä hihat ja ryhdyttävä toimeen.

Myynti voi tuotteiden ja palvelujen myynnin lisäksi tarkoittaa myös oman osaamisen ja ideoiden myymistä – vakuuttavuutta. Taitoja voi hyödyntää esimerkiksi palkkaneuvottelussa ja työhaastattelussa. Aika moni osallistujista mainitsikin, että uusi työ on suunnitelmissa viimeistään muutaman vuoden kuluttua.  Myös yrittäjyys houkuttelee, ja siinä jos jossain pääsee laittamaan omat myyntitaitonsa testiin.

Tässä astuu kuvaan tuo alussa mainittu positiointi: opettele kertomaan itsestäsi jotain muutakin, kuin nykyinen titteli – anna lihaa luiden ympärille: mitä olet tehnyt, mitä osaat ja mistä olet kiinnostunut.

Harjoittelimme myös onnistuneiden tapaamisten suunnittelua: strategiaa, taktiikkaa ja tekniikkaa. Tuotteen tai palvelun (tai työhaastattelussa oman osaamisen) hyötyjä kannattaa aina pohtia asiakkaan näkökulmasta: miten juuri tämä henkilö hyötyy tuotteestani? Yksilötason hyödyt vetoavat enemmän kuin yritystason hyödyt. Keksi siis konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä keskustelukumppanisi saa tästä irti. Tapaamisen aloitukseen ja lopetukseen saimme lisäksi hauskat kirjainyhdistelmät SEATA ja AYJ. Arvaatko, mistä sanoista kirjaimet tulevat?

“Myynti on kyky ymmärtää toista, viestiä toiselle, auttaa toista – huikea voima, jolla voi saavuttaa unelmia elämän eri osa-alueilla. Opetelkaa, hankkikaa kokemusta!”

Tsekkaa Artun sivut arttuhujanen.com  

Jenni Reijonen on HEKO:n Nuorten Ekonomien johtokunnan puheenjohtaja ja vakuutuspäällikkö, joka on kiinnostunut palvelumuotoilusta ja matkailusta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s